درب و پنجره آلومینیومی

درب و پنجره آلومینیومی

از پرکاربردترین انواع درب و پنجره های فلزی می باشند که به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه، حرارت و خوردگی در تماس با مواد خورنده و باران های اسیدی در ساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرند. این گروه از درب و پنجره ها از پروفیل های آلومینیومی تولید شده و در انواع مختلف ساده و تک جداره و دو جداره با قیمت های متنوع قابل اجرا می باشند. گروه آرین سازین بنا نما ارائه دهنده انواع درب و پنجره آلومینیومی در ادامه به معرفی کامل این سازه ها پرداخته و قیمت، موارد مهم در خرید و همچنین تفاوت های آنها با پنجره های UPVC را بررسی خواهد نمود.

انواع درب و پنجره آلومینیومی

انواع درب و پنجره آلومینیومی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی درب و پنجره می باشد که نه تنها بر زیبایی و جلوه بنا تاثیرگذار است، بلکه ارتباط مستقیم با میزان اتلاف انرژی و حفظ امنیت در محیط مورد نظر دارد. به همین دلیل تنوع بالایی در درب و پنجره ها وجود داشته و طیف گسترده ای از انواع درب های چوبی، آهنی و آلومینیومی و UPVC را شامل میشوند. با توجه به مقاومت بسیار بالای پروفیل های به کار رفته در درب و پنجره های آلومینیومی در سالهای اخیر تا حد زیادی جای درب های آهنی را گرفته و به شدت مورد توجه قرار گرفته اند. 

پنجره آلومینیومی - آرین سازین بنا نما-1

پروفیل های مورد استفاده در این درب و پنجره ها چند ویژگی مهم دارند که باعث برتری آنها نسبت به سازه های آهنی و چوبی شده اند که عبارتند از:
• وزن بسیار سبک و جلوگیری از وارد شدن فشار و سنگینی زیاد به دیوارهای ساختمان
• جلوه بسیار مناسب و زیبا و قابلیت رنگ پذیری بالا بدنه درب و پنجره
• مقاومت بالا در برابر اشتعال و حرارت بالا
• استقامت و مقاومت بالا در برابر موارد خوردنده و بارش باران های اسیدی
• ممانعت از هدر رفت انرژی به دلیل عایق بودن بدنه پروفیل های آلومینیومی
در حالت کلی و بر اساس نوع پروفیل و نحوه اجرای آنها در ساخت درب و پنجره آلومینیومی می توان آنها را به دو گروه تقسیم بندی نمود که شامل موارد زیر می باشند:
درب و پنجره آلومینیومی تک جداره یا ساده
همان طور که از نام این گروه از درب و پنجره ها مشخص است، پروفیل های مورد استفاده در آنها معمولی و تک جداره می باشند. به همین دلیل وزن سبکی داشته و میزان هدر رفت انرژی در آنها بیشتر از نوع دوجداره خواهد بود. البته لازم به ذکر است که این درب و پنجره ها قیمت ارزان تری داشته و در سالهای اخیر کاربرد آنها رو به کاهش می باشد و سازه های دوجداره به مرور در حال جایگزین شدن با آنها می باشند.

دلایل استفاده از درب و پنجره دوجداره آلومینیومی

آلومینیوم یکی از رایج‌ترین و بهترین متریال­هایی است که در تولید پروفیل درب و پنجره‌های دوجداره کاربرد دارد. و از دیرباز تا کنون در صنعت ساخت‌وساز به کار گرفته میشده است.وزن سبک آلومینیوم، تنوع رنگ ، فریم، یراق‌آلات مخصوص و درجه یک از جمله ویژگی های خاص آن جهت ترجیح این مواد برای ساخت در و پنجره دوجداره است. در ادامه‌این مبحث تلاش می‌کنیم به دلایل اصلی و بااهمیت استفاده از درب و پنجره‌های آلومینیومی اشاره‌کنیم:

مقاومت بسیار بالا: پروفیل های آلومینیوم علاوه بر ارزان تر بودن از مقاومت و پایداری بسیار بالاتری نسبت به انواع دیگر پروفیل (چوب، آهن،UPVC، و…) برخوردار است.

سازگاری با محیط‌زیست: همان طور که می­دانید آلومینیوم در میان سایر فلزات بیش‌ترین سرعت تجزیه و بازیافت را دارد.
استحکام بالا و وزن سبک: با وجود اینکه وزن درب و پنجره آلومینیومی به نسبت نمونه آهنی آن بسیار کمتر است اما از دوام و استحکام بالاتری برخوردار است.
مقاومت بالا در برابر شرایط جوی ناپایدار و اشعه های مضر آفتاب: اینکونه درب و پنجره‌های دوجداره سال های سال در برابر اشعه آفتاب دوام آورده و دچار هیچ‌گونه تغییر فیزیکی و رنگ‌پریدگی نمی­شوند. و در برابر باران و باد نیز بسیار مقاوم هستند
گستردگی و تنوع بالای طرح و رنگ: طیف وسیع رنگی و شکلی باعث شده که این نوع درب و پنجره‌ها باهر نوع سلیقه‌ای سازگار باشند.
تعمیر و نگهداری بسیار آسان: با توجه به اینکه فلز آلومینیوم در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد، پس نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی را نمی­طلبد.تنها با استفاده از یک پارچه مرطوب می‌توان آن را تمیز کرد به‌روز اول برگرداند.
قابلیت نصب سریع و آسان: نصب این‌گونه درب و پنجره‌ها به دلیل سادگی و وزن سبک بسیار راحت تر از انواع دیگر است.
قیمت بسیار مقرون به صرفه: قیمت درب و پنجره آلومینیومی دوجداره به نسبت مدل های آهنی و چوبی بسیار ارزان تر و بازدهی بسیار بالاتری دارند.
امکان استفاده از طرح­های متنوع دکوراتیو: از آنجایی که این درب و پنجره‌ها از وزنی سبک و انعطافی بالا برخوردارند می‌توان از آن‌ها برای پنجره‌هایی با ابعاد و اندازه‌های مختلف استفاده کرد.
درب و پنجره‌های آلومینیومی دوجداره را در صورت عدم نیاز و بعد از چند سال، به این دلیل که قابلیت بازیافت دارند، می­توان با قیمتی مناسب به فروش رساند.


برای خواندن مطالب درمورد
نمای کرتین وال

مراحل ساخت پنجره آلومینیومی

تاریخچه کشف آلومینیوم

فردی بنام “فردریک وهلر” بطور کلی به آلومینیوم خالص اعتقاد داشت، اما این فلز دو سال پیشتر به‌ وسیله «هانس کریستین ارستد» شیمیدان و فیزیکدان دانمارکی بدست آمده بود. در روم و یونان باستان نیز این فلز را به‌عنوان ثابت کننده رنگ در رنگرزی و نیز به‌ عنوان بند آورنده خون در زخمها بکار می‌بردند و هنوز هم به‌عنوان داروی بند آورنده خون مورد استفاده‌ است. در سال ۱۷۶۱، «گویتون دموروو» پیشنهاد کرد تا “alum” را آلومین “alumin” بنامند.

پیدایش و منابع:

اگر چهAl، یک عنصر فراوان در پوسته زمین است(۱۸٪)، این عنصر در حالت آزاد خود بسیار نادر است و زمانی یک فلز گرانبها و ارزشمندتر از طلا به حساب می‌آمد. بنابراین به‌عنوان فلزی صنعتی اخیرأ مورد توجه قرار گرفته است. در ابتدا که این فلز کشف شد، جدا کردن آن از سنگها بسیار مشکل بود و چون کل آلومینیوم زمین بصورت ترکیب بود، مشکل‌ترین فلز از نظر تهیه به شمار می‌آمد.

آلومینیوم برای مدتی از طلا نیز با ارزش‌تر بود، اما بعد از ابداع یک روش آسان برای استخراج آن در سال ۱۸۸۹، قیمت آن رو به کاهش گذاشت و سقوط کرد. تهیه مجدد این فلز از قطعات اسقاط (از طریق بازیافت) تبدیل به بخش مهمی از صنعت آلومینیوم شد. بازیافت آلومینیوم موضوع تازه‌ای نیست، بلکه از قرن نوزدهم یک روش رایج برای این کار وجود داشت. با اینهمه تا اواخر دهه ۶۰ این یک کار کم منفعت بود تا زمانیکه بازیافت قوطیهای آلومینیومی آشامیدنیها بالاخره بازیافت این فلز را مورد توجه قرار داد. منابع بازیافت آلومینیوم عبارت‌اند از: اتومبیلها، پنجره‌ها، درها، لوازم منزل، کانتینرها و سایر محصولات. یکی از ویژگی‌های مهم آلومینیوم که بازیافت آن را مورد توجه قرار می‌دهد آن است که هیچ تفاوتی بین کیفیت آلومینیوم بازیافتی و آلومینیوم تازه تولید شده وجود ندارد

معرفی :

آلومینیوم، عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی دارای علامت Al و عدد اتمی ۱۳ می‌باشد. آلومینیوم که عنصری نقره‌ای و انعطاف‌پذیر است، عمدتأ به صورت سنگ معدن بوکسیت یافت می‌شود و از نظر مقاومتی که در برابراکسیداسیون دارد، همچنین وزن و قدرت آن، قابل توجه‌است. آلومینیوم در صنعت برای تولید میلیونها محصول مختلف بکار می‌رود و در جهان اقتصاد، عنصر بسیار مهمی است.اجزای سازه‌هایی که از آلومینیوم ساخته می‌شوند، در صنعت هوانوردی و سایر مراحل حمل و نقل بسیار مهم هستند. همچنین در سازه‌هایی که در آنها وزن پایداری و مقاومت لازم هستند، وجود این عنصر اهمیت زیادی دارد.

 

پنجره آلومینیومی - آرین سازین بنا نما -4

آلومینیوم :

آلومینیوم، فلزی نرم و سبک، اما قوی است، با ظاهری نقره‌ای – خاکستری مات و لایه نازک اکسیده شده که در اثر برخورد با هوا در سطح آن تشکیل می‌شود و انعطاف پذیر و به راحتی خم می‌شود. همچنین بسیار بادوام و مقاوم در برابر زنگ خوردگی است. بعلاوه، این عنصر غیر مغناطیسی، بدون جرقه، دومین فلز چکش خوار و ششمین فلز انعطاف‌پذیر میباشد.

واژه آلومینیوم (Aluminium) که گاهی Aluminum به ویژه در آمریکای شمالی هم نوشته می‌شود از واژه لاتین  “Lumen”به معنی “نور” گرفته شده‌است. پیش از جداسازی فلز آلومینیم،اکسید آن آلومین نامید می‌شد.

“هامفری دیوی” که موفق نشده بود از آلومین، آلومینیم تهیه کند، گفت که می‌خواهد نام این فلز را «آلومیم» بگذارد. ولی بعداً آن را به «آلومینم» تغییر داد تا با آلومین مطابقت داشته باشد. با این حال واژه آلومینیم کاربرد عمومی پیدا کرد، زیرا نام بسیاری از عنصرهای فلزی به «یُم» ختم می‌شود. آلومینیم با علامت شیمیایی Al و شبکه کریستالی FCC می‌تواند اتم‌های عناصری مثل کربن، نیتروژن، بر، هیدروژن و اکسیژن را به دلیل شعاع اتمی کوچک که دارد در خود به شکل محلول جامد بین نشین حل نماید. نقطه ذوب ۶۶۰ درجه سانتیگراد و نقطه جوش آن ۲۷۵۰ درجه است. آلومینیم را در دماهای ۱۰۰۰ درجه و بالاتر از آن استفاده نمی‌کنند به دلیل اینکه به شدت اکسید شده و ضایعات آن زیاد است. وزن مخصوص آلومینیوم ۷/۲ تن بر متر مکعب می‌باشد و در حالت مذاب ۳/۲، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت در حالت مذاب انبساط آن بیشتر می‌باشد. در صد انقباض آن در فاز مایع ۱۰٪ و در حین انجماد ۸/۶٪ است. مهمترین آلیاژهای آلومینیم عبارتند از: آلیاژ آلومینیم با منیزیم – مس و سیلیسیم و یا آلیاژهای با ترکیب این سه عنصر، لذا در اثر آلیاژ نمودن، خواص مکانیکی، مقاومت به خوردگی و ماشین کاری آلومینیم افزایش می‌یابد. به هر حال آلومینیم و آلیاژهای آن به دلیل نقطه ذوب پایین و سیالیت زیادی که دارد افزایش خواص مکانیکی در اثر آلیاژ سازی و همچنین قابلیت عملیات حرارتی را دارد.

منحنی سرد شدن تعادلی مواد فلزی با یکدیگر متفاوت است مثلاً یک آلومینیم خاص را با یک آلیاژ دیگر در نظر بگیرید در فلز خاص در یک دمای خاص انجماد صورت می‌گیرد. در صورتی که در یک آلیاژ انجماد در یک فاصله درجه حرارتی صورت می‌گیرد.

آلومینیوم رایج ترین عنصر در زمین است و به شکل نهایی جدا از اکسیژن و سیلیکون در زمین یافت نمی شود.بیشترین حجم آلومینیوم در سنگ کانی باکسیت یافت می شود که بیشترین مقدار آن در استرالیا ، آمریکای جنوبی و آفریقا یافت می شود.آلومینیوم مانند طلا و نقره به شکل نهایی خود از زمین استخراج نمی شود بلکه باید ساخته شود وتولید آلومینیوم خالص در دو مرحله صورت می گیرد :

  • فرایند شیمیایی
  •  فرایند الکترولیز
    محصولات اکستروژن ( پروفیل ) :   آلیاژ آلومینیوم تولید شده به صورت قالب مدور ریخته گری میشود که فـــــــــرآیند اکستروژن شامل فشار بر یک قالب آلومینیومی گرم شده (۴۵۰ تا ۵۵۰ درجه سانتیگراد) ازطریق یک شفت فولادی میباشد.

این فرآیند باعث تغییر شکل آلومینیوم به پروفیل های باز و آزاد در شفت فولادی می شود. برای تولید پروفیل تیوپی یا توخالی از یک میله فولادی در وسط شفت استفاده می کنند .
محصولات رول شده :    این فرآیند هم در سرما هم در گرما انجام می شود. شمش اصل یک قطعه آلــومینیوم ضخیم است که با فرآیند حرارتی تا ۵۰۰ درجه می توان صفحــه ای به قطر ۵ تا ۱۰ میلیمتر ایجاد کرد سپس صفحــه را خنک نموده که این امر باعث مسطح شدن آن نیز می گردد. پس از آن  فرآیند رولینگ سرمایشی را شـروع کرده که در مرحله نهایی به قطر یک تا سه میلیمتر می رسند .
محصول ریخته گری ( جانبی ) :    از خمیرهای ماسه ای برای ریخته گری مقادیر کوچـــــک آلومینیوم مذاب استفاده می شود . برای مقادیر بزرگتر یک ریخته گری فلزی صورت می گیرد . وقتی مقدار زیاد و کیفیت بالا مورد نیاز باشد آلومینیوم مذاب به قالب فلزی تحت فشار تزریق می گردد.

کاربردها:    چه از نظر کیفیت و چه از نظر ارزش، آلومینیوم کاربردی‌ترین فلز بعد از آهن است و تقریبأ در تمامی بخش‌های صنعت دارای اهمیت می‌باشد. آلومینیوم خالص، نرم و ضعیف است، اما می‌تواند آلیاژهایی را با مقادیر کمی از مس، منیزیوم،منگنز، سیلیکون و دیگر عناصر بوجود آورد که این آلیاژها ویژگی‌های مفید گوناگونی دارند. این آلیاژها اجزای مهم هواپیما و راکتها را می‌سازند.

وقتی آلومینیوم را در خلاء تبخیر کنند، پوششی تشکیل می‌دهد که هم نور مرئی و هم گرمای تابشی را منعکس می‌کند. این پوششها لایه نازک اکسید آلومینیوم محافظ را بوجود می‌آورند که همانند پوششهای نقره خاصیت خود را از دست نمی‌دهند.

پنجره آلومینیومی - آرین سازین بنا نما -6

یکی دیگر از موارد استفاده از این فلز در لایه آینه‌های تلسکوپ‌های نجومی است.

برخی از کاربردهای فراوان آلومینیوم عبارت‌اند از:

– حمل و نقل: اتومبیل‌ها، هواپیماها، کامیون‌ها، کشتی‌ها، ناوگانهای دریایی، راه آهن.

بسته‌بندی: قوطی‌ها، فویل. –

ساختمان: درب، پنجره، دیوار پوشها و نماهای کرتین وال. –

– کالاهای با دوام مصرف کننده: وسایل برقی خانگی، وسایل آشپزخانه.

– خطوط انتقال الکتریکی (هدایت الکتریکی آلومینیوم از مس بیشتر واز طلا کمتر میباشد اما استحکام مکانیکی ان در برابر کشش از مس کمتر میباشد و لذا برای ساخت هادی های آلومینیوم به منظور استفاده در خطوط انتقال از هسته ای فولادی برای تقویت استحکام ان در برابر کشش استفاده میکنند معروف ترین هادی آلومینیومی با ویژگی های بالا که در ۹۰ درصد خطوط انتقال استفاده میشود هادی ACSR میباشد.

ماشین آلات اکسید آلومینیوم (آلومینا) بطور طبیعی و بصورت کوراندوم،سنگ سنباده، یاقوت و یاقوت کبود یافت می‌شود که در صنعت شیشه‌سازی کاربرد دارد. یاقوت و یاقوت کبود مصنوعی در لیزر برای تولید نور هم‌نوسان بکار می‌روند. آلومینیوم با انرژی زیادی اکسیده می‌شود و در نتیجه در سوخت موشکهای با سوخت و دمازاها مورد استفاده واقع می‌شود.

آنودایزینگ:

آندایزینگ آلومینیوم به روش الکترولیت: از اسید سولفوریک با غلظت‌های مختلف  gr/lit۱۰ تا gr/lit۷۰۰درصنایع و مراکز تحقیقاتی عملیات آندایزینگ استفاده می‌کنند. اما اکثر غلظتی که به طور معمول به کار ۱۵۰ تا ۲۵۰ گرم در لیتر می‌باشد. با تغییر غلظت میزان هدایت الکتریکی نیز تغییر می‌کند که منحنی شکل زیر بیانگر این ارتباط است. بیشترین قابلیت هدایت الکتریکی در غلظت ۳۵۰ گرم در لیتر یا ٪۳۵ وزنی اسید سولفوریک بدست می‌آید. در چنین حالتی ولتاژ مورد نیاز جهت ایجاد دانسیته ۱/۲ آمپر بر دسیمتر مربع کمترین مقدار خود را خواهد داشت و انرژی مصرف شده الکتریکی نیز به همان نسبت در پایین ترین حد خود است. ارتباط بین دمای محلول الکترولیت غلظت اسید و ولتاژ مورد نیاز جهت اعمال دانسیته ۱/۲ آمپربر دسیمتر مربع است. آلومینیوم مورد آزمایش به صورت ورق بوده و درجه خلوص آن نیز ۹۹/۹۹درصد است. تجزیه وآزمایش بیانگراین نکته است که متناسب باافزایش غلظت محلول الکترولیت به نسبتی که زمان عملیات آندایزینگ افزایش ضخامت و وزن لایه اکسیدی حاصل کاهش می‌یابد بطوری که اگر قطعه‌ای آلومینیومی در محلول اسید سولفوریک با غلظت ٪۳۰ وزنی۳۳۰ گرم در لیتر در طول مدت یک ساعت اندایز شود وزن لایه اکسیدی ان معادل نصف حالتی خواهدبود که غلظت الکترولیت ٪۱۵وزنی ویا ۱۶۵گرم در لیتر بوده ودر همان مدت زمان آنودایز شده باشد.

درب و پنجره دوجداره آلومینیومی

همان طور که اشاره شد، پروفیل های معمولی به کار رفته در درب و پنجره ها انرژی و حرارت را از خود عبور می دهند و استفاده از آنها می تواند باعث افزایش هزینه های مصرف انرژی شود. به همین دلیل از نوع خاصی از پروفیل های دوجداره برای این منظور استفاده میشود که نه تنها شیشه های آنها، بلکه جداره درب و پنجره نیز عایق هستند. در درب و پنجره های دوجداره آلومینیومی، نوعی تسمه پلی آمید بین لایه بیرونی و داخلی استفاده میشود که تاثیر بسیار زیادی بر عایق شدن سازه دارد و مانع از عبور حرارت و تبادل دما خواهد شد.

درب و پنجره آلومینیومی
انواع درب و پنجره دو جداره آلومینیومی

انواع درب و پنجره دو جداره آلومینیومی

درب و پنجره های دو جداره مورد استفاده در ساختمان ها را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی نمود که شناخت و اطلاع از ویژگی های هر یک می تواند تثیر زیادی بر انتخاب بهترین گزینه ها داشته باشد. به عنوان مثال، بر اساس شکل و ظاهر و نوع لت های مورد استفاده در این نوع درب و پنجره می توان زیر مجموعه های زیر را برای آنها معرفی نمود:
درب و پنجره دوجداره آلومینیومی ثابت
این گروه از پنجره ها دارای بدنه ساخته شدن از پروفیل های مقاوم آلومینیومی می باشند و لت های در نظر گرفته برای آنها همگی ثابت می باشند. 

در واقع این سازه ها بیشتر به عنوان نورگیر مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد درب و پنجره را ندارند.
درب و پنجره دوجداره کشویی
به منظور جلوگیری از اشغال فضای داخلی ساختمان در لحظه باز و بسته شدن درب و پنجره، در سالهای اخیر بیشتر درب و پنجره های کشویی مورد استفاده قرار میگیرند. با توجه به عرض دهانه ورودی ساختمان و پنجره ممکن است یک یا دو لت ثابت و یک یا دو لت متحرک در نظر گرفته شوند. لازم به ذکر است که ریل های در نظر گرفته شده برای قرار گرفتن لت های متحرک فلزی و ضد زنگ بوده و مقاومت کافی برای تحمل وزن لت ها را دارند.
درب و پنجره آلومینیومی دوجداره لولایی
از دیگر نمونه های بسیار پرکاربرد که از گذشته تا امروز در ساختمان های مسکونی و تجاری و اداری مورد استفاده قرار میگیرند، درب و پنجره دوجداره آلومینیومی لولایی می باشد. لت های متحرک این درب و پنجره ها به لولا متصل بوده و به بیرون یا داخل باز و بسته میشوند. با توجه به عرض محل نصب این سازه ها، می توان یک یا دو لت ثابت و متحرک و لولایی را برای آنها اجرا نمود.
درب و پنجره آلومینیومی آکاردئونی
در سالهای اخیر تمام تجهیزات مورد استفاده در ساختمان سازی با تغییر و تحولات زیادی روبرو شده و نمونه های مدرنی از درب و پنجره ها در حال حاضر کاربرد دارند. یکی از جدیدترین نمونه درب و پنجره های آلومینیومی مورد استفاده برای ورودی ساختمان ها و حتی بالکن و تراس می توان به نوع آکاردئونی اشاره نمود. این درب و پنجره ها دارای یک لت ثابت بوده و مابقی لت های متحرک در ریل قرار گرفته و دارای غلتک می باشند. اولین لت متحرک در لحظه باز شدن درب و پنجره، از ریل خارج شده و به ترتیب بقیه نیز از ریل خارج و در نهایت همگی بر روی لت ثابت به صورت تاشو قرار خواهند گرفت. نحوه عملکرد درب و پنجره های دوجداره آلومینیومی آکاردئونی یا اتوبوسی کاملا شبیه به درب اتوبوس و فولکس واگن می باشد.
از مهم ترین ویژگی های این نوع درب و پنجره می توان به عایق بودن در برابر دما و حرارت به دلیل استفاده از درزگیرهای کاملا مقاوم بین هر یک از لت ها اشاره نمود. علاوه براین، این درب و پنجره ها دید بسیار خوبی را در مکان هایی که داری عرض زیادی می باشند ایجاد می نمایند.

درب و پنجره آلومینیومی تاشو
این گروه از درب و پنجره ها از چند لت متحرک تشکیل شده اند که دارای بدنه آلومینیومی بوده و درون ریل های مقاوم قرار دارند. باز و بسته شدن این درب و پنجره ها به این صورت است که اولین لت متحرک به بالا هدایت شده و از ریل خارج و به صورت کشویی حرکت می کند و روی لت دوم قرار میگیرد، لت دوم نیز به همین صورت از ریل خارج و به صورت کشویی روی لت بعدی و این فرآیند تا آخرین لت تکرار میشود. در نهایت تمام لت های قرار گرفته بر روی هم به داخل حرکت نموده و روی لت ثابت قرار میگیرند. این نوع درب و پنجره نیز گزینه ای مناسب برای ساختمان هایی با عرض زیاد بوده و برای بالکن و تراس نیز کاربرد زیادی دارد.

پنجره آلومینیومی - آرین سازین بنا نما - 8

نحوه و مراحل نصب درب آلومینیومی

انواع پروفیل های درب و پنجره آلومینیومی
در دسته بندی دیگر می توان درب و پنجره های آلومینیومی تک جداره و دوجداره را بر اساس نوع پروفیل های استفاده شده در آنها دسته بندی نمود. پروفیل های مورد استفاده برای این درب و پنجره ها عبارتند از:
پروفیل تک جداره ST
این پروفیل ها برای تولید درب و پنجره های تک جداره کاربرد داشته و جایگزین مناسبی برای پروفیل های کرونت (Coronet) به شمار می روند. علیرغم مزایای متعددی که این پروفیل ها نسبت به نوع کرونت دارند، درصد عایق بودن آنها بالا نبوده و درب و پنجره های تولید شده با آنها نمی توانند از هدر رفتن انرژی به طور کامل جلوگیری کنند.
پروفیل دو جداره ترمال بریک
در بدنه درب و پنجره های دوجداره از نوع خاصی پروفیل استفاده میشود که دارای تسمه پلی آمید کاملا مقاوم در برابر حرارت می باشند. پروفیل های ترمال بریک در حال حاضر از پرکاربردترین نوع پروفیل مورد استفاده برای درب و پنجره های دوجداره به شمار رفته و تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد حرارت را می توانند تحمل کنند.
همچنین لازم به ذکر است که پروفیل های به کار رفته در بخش های مختلف درب و پنجره با هم متفاوت می باشند. به عنوان مثال، پروفیل های فریم که برای چارچوب استفاده میشوند، با آنچه برای لنگه های ثابت و متحرک کاربرد دارد از نظر شکل ظاهری با هم متفاوت می باشند.

مزایای درب و پنجره دو جداره آلومینیومی

به چند دلیل مهم در سالهای اخیر استفاده از درب و پنجره های آلومینیومی دوجداره کاربرد زیادی پیدا کرده است که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:
• به دلیل استفاده از پروفیل های دوجداره این درب و پنجره ها در برابر دما و حرارت کاملا عایق می باشند.
• پروفیل های آلومینیومی قابلیت رنگ پذیری بالایی داشته و متناسب با سبک نمای ساختمان می توان نمونه های متنوعی را انتخاب نمود.
• از مهم ترین ویژگی های در نظر گرفته شده برای ساخت درب و پنجره با بدنه آلومینیوم می توان به وزن سبک آنها اشاره نمود.
معایب درب و پنجره دو جداره آلومینیومی
علیرغم مزایای متعدد این درب و پنجره ها، به چند دلیل ممکن است استفاده از آنها کمتر باشد که عبارتند از:
• قیمت گران پروفیل های دوجداره نسبت به نوع ساده
• نداشتن جلوه کافی به اندازه درب و پنجره های چوبی
• عدم وجود یکپارچگی کامل در سطح پنجره به دلیل استفاده از لایه پلی آمید در پروفیل های ترمال بریک و دوجداره

برای خواندن مطالب درمورد بازسازی نمای ساختمان قدیمی

درب و پنجره آلومینیومی

تفاوت درب و پنجره آلومینیومی با UPVC

مهم ترین تفاوت در این دو نوع درب و پنجره، نوع پروفیل به کار رفته در آنها و میزان مقاومت و استحکام سازه می باشد. پروفیل های مورد استفاده در درب و پنجره های UPVC وزن سبکی داشته و مقاومت مطلوبی نسبت به نوع آلومینیومی دارند و ارزان تر نیز می باشند. در مقابل، پروفیل های آلومینیومی انعطاف پذیری بالایی داشته و تنوع در شکل ظاهری آنها زیاد است. همچنین لازم به ذکر است که چارچوب درب و پنجره های آلومینیومی به دلیل استحکام بالا می تواند باریک تر باشد و به دلیل استفاده بیشتر از شیشه ظاهر بهتری خواهد داشت.

یراق‌آلات درب و پنجره آلومینیومی

همه ما تا به حال نام یراق‌آلات به گوشمان خورده است.می­دانیم که عبارت یراق‌آلات برای اشیائی مثل دستگیره درب و پنجره و لولای کابینت  کاربرد دارد، اما شاید همه ندانند که یراق دقیقاً شامل چه چیزهایی می‌شود و کاربرد آن‌ها به طور تخصصی چیست. در ادامه می‌خواهیم نگاهی دقیق ­تر و تخصصی تر به این موضوع بیندازیم و ببینیم یراق‌آلات درب و پنجره آلومینیومی دقیقاً چیست و چه کاربردی دارند.

توسعه و رشد فناوری در زمینه یراق‌آلات پنجره آلومینیومی باعث شده که این نوع درب و پنجره‌ها در سطح ایمنی بسیار بالایی قرار بگیرند. انواع طرح­های جذاب و شکیل با ایمنی بسیار بالا برای پنجره‌های آلومینیومی به شکلی است که این پنجره‌ها از ۴ سمت قفل کرده و امنیت فوق‌العاده بالایی به آن­ها می­دهد. درعین‌حال این پنجره‌ها به آسانی و با چرخش تنها یک دستگیره و با کمک قفل‌هایی شبیه به قارچ در قاب های خود فیکس و محکم می­شوند. صنعت تولید یراق‌آلات درب و پنجره روزبه‌روز در حال توسعه و پیشرفت است و تولید انواع جدیدتر یراق­آلات باعث، سهولت و کارایی بالای این ابزارها در صنعت درب و پنجره سازی شده است.

یراق‌آلات در و پنجره به طور کلی شامل ۶ حالت می­شوند:

  • یراق تک حالته
  • یراق دو حالته
  • یراق کشویی
  • یراق کشویی_لغزشی نیمه اتوماتیک
  • یراق کشویی_لغزشی تمام اتوماتیک
  • یراق تاشو.

در ادامه این مبحث به برخی از مهم‌ترین یراق‌آلات حوزه در و پنجره سازی می‌پردازیم:

    • اسپانیولت: این نوع یراق‌آلات که در اصطلاح به آن قفل درب نیز گفته می­شود از مهم‌ترین و اصلی‌ترین یراق‌آلات پنجره آلومینیومی محسوب می­شوند.نوع آلیاژ بکار رفته در تولید یراق اسپانیولت تأثیر بسیار مهمی در کیفیت پنجره آلومینیومی دارد. اگر از آلیاژ بی‌کیفیت در ساخت آن استفاده شود فشار بر روی دستگیره بیشتر خواهد شد و ممکن است آن را از کار بیندازد. اسپانیولت های موجود در بازار از کشورهای ترکیه و آلمان وارد می‌شوند و نوع مرغوب آن جنس آلمانی است که به دلیل دو زبانه بودن از امنیت و کیفیت بالاتری برخوردار است.
  • دستگیره: اگر بتوانیم دستگیره مناسبی برای پنجره آلومینیومی پیدا کنیم عمر کلی پنجره و حتی اسپانیولت نیز بالا می­رود. اگر دستگیره‌های بلند تری نصب کنیم فشار بر اسپانیولت کمتر خواهد بود به علاوه دستگیره‌هایی که دارای اهرم توپر هستند کیفیت بهتری دارند. نکته دیگر در مورد انتخاب دستگیره خوب این است که تا می‌توانیم ضخامت صفحه دستگیره را بالاتر ببریم. همین طور کیفیت آلیاژ استفاده‌شده در ساختن شفت چهار پهلو باعث بهتر شدن کارکرد و بالاتر رفتن عمر دستگیره‌ها خواهد شد. اگر فنر دستگیره‌ها از جنس نامرغوب باشد منجر به این می‌شود که عملکرد اهرم در زاویه قائمه تغییر کند. نکته آخری که باید در مورد دستگیره بگوییم زوار جای پیچ است. این زوارها باید از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و خرد و شکسته نشوند.
  • سیلندر: یکی از مهم‌ترین بخش های یراق‌آلات درب و پنجره آلومینیومی سیلندر است که بهترین نوع آن سیلندر های برنجی هستند. این نوع سیلندرها عموماً به وسیله آلومینیوم کاور می­شوند.
  • زبانه قفل پنجره آلومینیومی: این هم از جمله یراق‌آلات مهم پنجره‌های آلومینیومی است. زبانه‌های قفل چه بلند باشند و چه کوتاه باید به شکلی نصب شوند که در زمان باز و بسته شدن پنجره در جای خود فیکس شود و به شکل صحیح جا بیفتد.

پروژه کامرانیه

درب و پنجره آلومینیومی
ویژگی درب و پنجره آلومینیومی

ویژگی درب و پنجره آلومینیومی

درب و پنجره آلومینیومی دارای ویژگی های متعددی هستند که در این نوشته به برخی از مهم‌ترین آن­ها می‌پردازیم:

  • خصوصیت حفظ انرژی: یکی از ویژگی های درب و پنجره آلومینیومی عملکرد بسیار بالا از الزامات استاندارد بهره وری انرژی است که گاها از سطح استاندارد هم بالاتر می­رود. درب و پنجره‌های آلومینیومی به سادگی می‌توانند تا۶۰ درصد دفع و جذب انرژی حرارتی را ارتقاء بخشید که این یکی از ویژگی­های مهم درب و پنجره آلومینیومی محسوب می­شود و از این نظر با انواع درب و پنجره‌های چوبی و UPVC رقابت می­کند.
  • مقاومت بالا و قابلیت تعمیر و نگهداری حداقلی : یکی از ویژگی های متریال آلومینیوم مقاومت آن در برابر هر گونه استهلاک و پوسیدگی است. تفاوت درب و پنجره های آلومینیومی بر خلاف متریال های دیگر این است که این متریال دچار مشکلاتی چون ترک، تورم،شکاف ، خوردگی و یا تاب برداشتن نمی­شود و می‌تواند طول عمر بسیار بالاتری داشته باشد. علاوه بر این ماده را می­توان رنگ‌آمیزی کرد و یا برای کارهای تزئینی آن را آندایزینگ نمود.
  • مقرون به صرفه بودن: قاب های در و پنجره آلومینیومی علاوه بر امکانات و ویژگی­های منحصربه‌فرد خود به لحاظ اقتصادی بسیار ارزان تر و در مقایسه با سایر انواع درب و پنجره مقرون به صرفه‌تر است.
  • طراحی بسیار منعطف و زیبا: یکی دیگر از ویژگی های خاص آلیاژ آلومینیوم انعطاف‌پذیری بالای این فلز است و این ویژگی می‌تواند کمک شایانی به تولیدکننده در طراحی و ساخت اندازه‌های دقیق بکند. بدین معنا که شما می­توانید، هر گونه طراحی که خواستید را بر روی آن پیاده کنید. همچنین درب و پنجره‌های آلومینیومی در طرح‌ها و رنگ های بسیار متنوع در دسترس همگان قرار دارد و شما می­توانید از میان طیف وسیعی از مدل­ها و رنگ‌ها بهترین انتخاب را انجام دهید. پوشش پودری بدنه قاب آلومینیومی شما را از رنگ‌آمیزی مجدد معاف می­کند و ناگفته پیداست که این نوع پوشش ضد حریق و در انواع طیف های رنگی موجود می­باشد.
  • هماهنگ با محیط‌زیست و قابلیت بازیافت پذیری بالا:  آلومینیوم از جمله موادی است که بیش‌ترین و سریع‌ترین قابلیت بازیافت را دارد و هیچ‌گونه صدمه‌ای به محیط‌زیست وارد نمی­کند. همین ویژگی باعث شده که از دیگر متریال هایی که برای ساخت درب و پنجره استفاده می­شود، آلومینیوم در صدر محبوبت ترین­ها قرار بگیرد.
  • بازگشت سرمایه سریع و آسان: ویژگی های منحصربه‌فرد درب و پنجره‌های آلومینیومی در کنار قیمت بسیار مقرون و به صرفه باعث شده که بازگشت سرمایه و سودآوری بسیار سریعی داشته باشد. درحالی‌که سایر متریال­هایی که با آن‌ها درب و پنجره ساخته می‌شود شاید سال‌ها طول بکشد تا بازگشت سرمایه خود را نشان دهند.
قیمت درب و پنجره آلومینیومی

قیمت درب و پنجره آلومینیومی

قیمت پنجره دوجداره در مرحله اول به عوامل موثر بر هزینه ساخت درب و پنجره آلومینیومی بستگی دارد. اندازه و ابعاد پنجره و میزان پروفیل های مورد استفاده در بخش های مختلف آنها از مهمترین فاکتورهایی می باشد که می تواند بر قیمت تاثیر زیادی داشته باشد. توجه داشته باشید که تنها اندازه و ابعاد درب و پنجره در قیمت نقش ندارد، بلکه نوع لت ها و نحوه باز و بسته شدن آنها نیز می توانند موثر باشند چون پروفیل های استفاده شده در بخش های مختلف سازه متفاوت بوده و از نظر قیمت نیز با هم متفاوت هستند. همچنین لازم به ذکر است که یراق آلات مورد استفاده در این نوع درب و پنجره نیز اهمیت زیادی داشته و قیمت درب و پنجره آلومینیومی را تحت تاثیر قرار میدهد. به عنوان مثال اگر درب و پنجره ثابت یا فیکس باشد، به دلیل عدم استفاده از یراق آلات قیمت ارزان تری نسبت به سایر انواع درب های کشویی و لولایی خواهد داشت.
از دیگر موارد بسیار مهم در این زمینه می توان به قیمت فلزات و نوسانات موجود در بازار و همچنین وارداتی یا داخلی بودن آنها اشاره نمود. با توجه به نوساناتی که در قیمت فلزات وجود دارد و همچنین تاثیراتی که افزایش یا کاهش نرخ ارز بر هزینه های ساخت درب و پنجره آلومینیومی ایجاد می کنند، پیشنهاد می کنیم برای استعلام قیمت با کارشناسان آرین سازین بنا نما تماس بگیرید.


برای خواندن مطالب درمورد
درب آلومینیومی

۵ نکته خرید درب و پنجره آلومینیومی

برای دریافت بهترین نتیجه همیشه باید در انتخاب ها توجه زیادی داشت و این مساله در خرید درب و پنجره آلومینیومی نیز نقش مهم دارد. به همین دلیل بهتر است چند نکته مهم را در زمان انتخاب این درب و پنجره ها مد نظر قرار دهید:
• پروفیل های ساده آلومینیومی حرارت را براحتی از خود عبور می دهند، لذا بهتر است برای صرفه جویی هزینه ها و جلوگیری از اتلاف انرژی، درب و پنجره هایی را انتخاب کنید که از پروفیل های دوجداره تولید شده اند.
• تنوع در شکل ظاهری این درب و پنجره ها بسیار زیاد بوده و بهتر است متناسب با نمای ساختمان گزینه های مناسب را انتخاب کنید.
• نوع رنگ به کار رفته در پروفیل ها را به دقت بررسی کنید تا نمونه هایی با قابلیت ماندگاری بالا را انتخاب نمایید.
• اگر فضای داخلی ساختمان یا بالکن و تراس کوچک می باشد، درب و پنجره های کشویی گزینه مناسب تری نسبت به لولایی خواهند بود.
• قبل از خرید این درب و پنجره ها استانداردهای امنیتی به کار رفته در آنها را با دقت بررسی کنید.
نصب درب و پنجره آلومینیومی تک جداره و دوجداره
گروه آرین سازین بنا نما به عنوان یکی از بزرگترین تیم های فعال در حوزه ارائه تجهیزات ساختمان سازی، نصب و فروش انواع درب و پنجره های آلومینیومی را در مجموعه خدمات خود قرار داده است. کارشناسان این تیم به منظور انتخاب بهتر و دریافت بالاترین کارایی از این نوع درب و پنجره، آماده ارائه مشاوره رایگان قبل از خرید می باشند.

شبکه های اجتماعی شرکت آرین سازین بنا نما 

سوالات متداول درب و پنجره آلومینیومی

این پروفیل ها برای تولید درب و پنجره های تک جداره کاربرد داشته و جایگزین مناسبی برای پروفیل های کرونت (Coronet) به شمار می روند. علیرغم مزایای متعددی که این پروفیل ها نسبت به نوع کرونت دارند، درصد عایق بودن آنها بالا نبوده و درب و پنجره های تولید شده با آنها نمی توانند از هدر رفتن انرژی به طور کامل جلوگیری کنند.

مهم ترین تفاوت در این دو نوع درب و پنجره، نوع پروفیل به کار رفته در آنها و میزان مقاومت و استحکام سازه می باشد. پروفیل های مورد استفاده در درب و پنجره های UPVC وزن سبکی داشته و مقاومت مطلوبی نسبت به نوع آلومینیومی دارند و ارزان تر نیز می باشند.

از مهم ترین ویژگی های در نظر گرفته شده برای ساخت درب و پنجره با بدنه آلومینیوم می توان به وزن سبک آنها اشاره نمود.

 
اردیبهشت ۸, ۱۴۰۰
درب و پنجره آلومینیومی

درب و پنجره آلومینیومی

پروژه درب و پنجره برج افرا پروژه درب و پنجره پلاتینیوم پروژه درب و پنجره سهروردی پادکست درب و پنجره آلومینیومی   تیترهای مطالب این صفحه: […]
فروردین ۲۵, ۱۴۰۰
پنجره آلومینیومی

پنجره آلومینیومی

پروژه درب و پنجره لواسان پروژه درب و پنجره دربند پروژه درب و پنجره ایز ایران پادکست پنجره آلومینیومی   تیترهای مطالب این صفحه: ✔پنجره آلومینیومی […]
فروردین ۲۵, ۱۴۰۰
درب آلومینیومی

درب آلومینیومی

پروژه سیستم درب و پنجره روزن پروژه درب و پنجره ویلای سیسنگان پادکست درب آلومینیومی   تیترهای مطالب این صفحه: ✔ انواع درب آلومینیومی↓ ✔ مدل […]
خدمات نما